De beste wijn

De beste wijn

De eerste lezing en de evangelielezing hebben beide als thema: vreugde en vernieuwing. In Jesaja 62, 1-5 wordt Jeruzalem beschreven als een bruid die opnieuw wordt verenigd met haar bruidegom, wat symbool staat voor de vreugde en het herstel van de stad en haar mensen. God belooft dat Jeruzalem een nieuwe naam zal krijgen en dat het volk zal worden gezien als een kroon van glorie in de hand van de Heer. God de Heer spreekt er Zijn liefde uit voor “Sion”. Het woord “Sion” verwijst naar de berg Sion, een belangrijke locatie in Jeruzalem. In de Bijbel wordt Sion vaak symbolisch gebruikt om het volk van God en de stad Jeruzalem zelf aan te duiden. Het is een plaats van grote spirituele betekenis en wordt gezien als de woonplaats van God en het centrum van zijn koninkrijk. In Jesaja 62, 1 wordt Sion gebruikt om de belofte van verlossing en herstel voor Jeruzalem en zijn inwoners te benadrukken. Het vers spreekt over de gerechtigheid en redding die als een brandende fakkel zullen schijnen, wat de toekomstige glorie en vreugde van Sion symboliseert.

In Johannes 2, 1-12 vinden we het verhaal van de bruiloft te Kana, waar Jezus zijn eerste wonder (of “teken”) verricht door water in wijn te veranderen. Dit wonder symboliseert de vreugde en overvloed die Jezus brengt, evenals het begin van zijn openbare bediening. Laten we de symboliek van de wijn er even bijnemen… In de Bijbel is God steeds de eigenaar van de wijngaard; de wijngaard staat symbool voor het volk van God. De wijngaard (het volk van God dus) wordt geacht goede druiven voort te brengen (zie Js 5). In de Bergrede (Mt 6, 15-20) zal Jezus deze beeldspraak uitbreiden door te zeggen dat een goede boom goede vruchten voortbrengt en dat een slechte of zieke boom slechte vruchten voortbrengt. Jezus verwijst expliciet naar mensen om Zijn beeldspraak op toe te passen: we zullen mensen (her)kennen “aan hun vruchten”. Een goede mens of een echte profeet zal goede vruchten voortbrengen; “de valse profeten” (Mt 6, 15) zullen slechte vruchten voortbrengen en uiteindelijk verworpen worden.

Kortom, tijdens de bruiloft te Kana, vernemen we, van meet af aan (het is slechts hoofdstuk 2), dat Jezus ons al een voorsmaakje geeft dat Hij de beste druiven, de beste vruchten, de beste wijn voortbrengt. Later zullen we begrijpen dat Hij simpelweg “de ware wijnstok” is (zie Joh 15) en dat de wijn Zijn “Bloed van het Verbond” is (Mt 26, 28). Niet vergeten tenslotte dat wij “de ranken” zijn: ook wij worden geacht veel rijke vruchten voort te brengen…

(B.N.)