Zorgzaam Leiderschap

Zorgzaam leiderschap

In Jeremia 23, 1-6 klaagt de profeet de priesters aan als trouweloze herders die hun kudde laten verkommeren. Hij benadrukt dat de ware herder zorg moet dragen voor het volk. Dit thema van de herder komt terug in Marcus 6, 30-34, waar Jezus zich als de goede herder toont. Hij zoekt rust met zijn leerlingen, maar beseft dat de mensen Hem en zijn leerlingen nodig hebben. Beide passages benadrukken het belang van zorgzaam leiderschap en de verantwoordelijkheid van herders voor hun kudde. In de context van Marcus 6, 30-34 verwijst ‘de goede herder’ naar Jezus. Hij toont zich als een zorgzame leider die zich bekommert om de mensen, net zoals een herder voor zijn kudde zorgt. In dit Bijbelgedeelte zoekt Jezus rust met zijn leerlingen, maar wanneer Hij de menigte ziet, voelt Hij medelijden en begint Hij hen te onderwijzen. Dit illustreert zijn rol als de herder die de behoeften van zijn volk begrijpt en voor hen zorgt.

Zorgzaam leiderschap is essentieel voor pastoors, burgemeesters, politici,… Wat zouden de kenmerken van zorgzaam leiderschap kunnen zijn? Empathie is uiterst belangrijk: ze moeten begrip tonen voor de behoeften, zorgen en gevoelens van anderen. Actief luisteren naar de gemeenschap en reageren op hun zorgen is heel belangrijk. Het Evangelie spreekt van “medelijden”: wanneer iemand lijdt, moet de leider meevoelen met de persoon die lijdt. Integriteit, eerlijkheid en ethisch handelen zijn cruciaal voor een leidersfiguur. Een gevoel van verbondenheid met de mensen die ze dienen is even noodzakelijk als de verbondenheid van de herder met zijn kudde. Een goede herder of leider moet weloverwogen beslissingen in het belang van de gemeenschap nemen en hij/zij is verantwoordelijk voor deze beslissingen. De leider moet een visie hebben die ‘gedragen’ is en een duidelijke richting biedt voor de toekomst.

Een heel typisch kenmerk van zorgzaam leiderschap voor een kerkleider, pastoor, priester,… is herbronning: net zoals in de evangelielezing van de 16de zondag zal de goede pasto(o)r – ‘pastor’ is ‘herder’ in het Latijn – zich regelmatig terugtrekken met zijn team “ om alleen te zijn” met God tijdens een bezinning. Een retraite in de Katholieke Kerk is een periode van afzondering waarin gelovigen zich terugtrekken uit het dagelijkse leven om zich te richten op geestelijke training, reflectie en gebed. Hoewel retraites van oorsprong religieus zijn, kunnen ze zowel katholiek geïnspireerd zijn als plaatsvinden in een bredere context. Tijdens een retraite kunnen deelnemers stilte ervaren, inspiratie opdoen en zich heroriënteren. Herbronning in het spoor van de Heer…

(B.N.)